تهران به عنوان بزرگترین پایتخت در میان کشورهای جهان اسلام، آکنده از فرصت های اقتصادی ناشناخته ای است که تاکنون تنها بخشی از این فرصت ها در رویداد ها و اجلاس بین المللی معرفی شده اند. تصویر عمومی که تاکنون از این شهر از سوی رسانه ها بازنمائی شده، چهره ابر شهری است که چالش های آن پایان نیافتنی است، چرا که شهروند تهران، به این پهنه سرزمینی تعلق دارد و جایی را بهتر از آن نمی داند. هر فردی که با فرهنگ ایرانی اسامی آشنائی دارد، چنانچه یک مرتبه پا به این شهر با گستره تنوع قومیتی می گذارد، به دشواری می تواند از آن دل بکند، نه از بعد ظرفیت های اقتصادی، بلکه از منظر اجتماعی- فرهنگی، تهران شهری است که همه روزه، پذیرای بسیاری از فرهنگ دوستان ایرانی و جهانگردان است. روایت کهنه جهانگردان خارجی هم همین است. آنهائی که جهان دیده هستند، این شهر بزرگ را با آنچه درباره آن در رسانه های خارجی گفته می شود، فرسنگ ها با فاصله می بینند.
اکنون تهران بزرگ با بیش از 9 میلیون جمعیت؛ تصمیم دارد، در عصر توسعه فناوری های نوین ارتباطی، تغییر سبک زندگی با حفظ خاستگاه فرهنگ اصیل اسامی- ایرانی، شکل گیری شیوه های جدید زیست شهری، تنوع بخشی حمل و نقل عمومی، افزایش نقش شیوه جدید توسعه های سازمانی و همکاری کارمندان، هوشمندسازی مناسبات شهری و سایر تحولات عمیق که چشم انداز متفاوت آینده را از همین مناظر عیان می سازد، از ابعاد شهر «طهران » عبور کرده و با نوسازی ابعاد مختلف و مدیریت چالش ها، به مرزهای نوین شهری به جایگاه «تهران هوشمند » برسد.
اراده برای ایجاد تحولات پیش گفته، نیازمند اجرای تصمیمات بزرگ با مشارکت عمومی است. یکی از این تصمیمات، افزایش نقش آفرینی بخش خصوصی در توسعه شهری و بهر ه مندی از سرمایه های مادی و معنوی عمومی است. به همین منظور، ابعاد تغییرات مورد نظر در ابرشهری چون تهران که حجم زیادی از فعالیت های اقتصادی در آن انجام شده و کانون تصمیم گیری اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است در ابعاد مختلف، از جمله توسعه اقتصاد شهری و درآمد پایدار، مدیریت محیط زیست شهری به ویژه مدیریت پسماند این شهر بزرگ، اجرای دقیق پروژه-های زیرساختی و عمرانی، مدیریت حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک، گردشگری و تفریحات شهری، ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی، مدیریت خدمات شهری و شهرسازی و از همه مهم تر، هوشمندسازی با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان، مورد توجه قرار گرفته است. انجام این کار سِترگ نیازمند همراهی و مشارکت تمامی فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی صاحب تجربه و نگاه است.
عنوان شاخص
|
سال
|
واحد
|
مقدار
|
مساحت استان تهران
|
1400
|
کیلومتر مربع
|
13841
|
جمعیت استان تهران
|
1400
|
میلیون نفر
|
14
|
مساحت شهر تهران
|
1400
|
کیلومتر مربع
|
1336
|
جمعیت شهر تهران
|
1400
|
میلیون نفر
|
9
|
مناطق شهر تهران
|
1400
|
تعداد
|
22
|
وسیع ترین منطقه شهر تهران (منطقه 4)
|
1400
|
کیلومتر مربع
|
61.4
|
کم وسعت ترین منطقه شهر تهران (مناطق 17 و 10)
|
1400
|
کیلومتر مربع
|
8.2
|
برآورد نرخ مشارکت اقتصادی
|
1400
|
درصد
|
40
|
سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی